Az alkoholos italok gyártói és forgalmazói általában azt állítják, hogy céljuk egy olyan világ, amelyet a felelős alkoholfogyasztás jellemez. Igen ám, de mi lenne velük, ha az alkoholizmus, illetve a nagyfogyasztók visszaszorulnának? Hiszen a felelős fogyasztás alatt általában a mérsékelt és a kevésbé rendszeres italozást értik. Ha a nagyivók egyik napról a másikra elkezdenének felelősségteljesen inni, vagyis nem nagyon inni, akkor lehet, hogy egy szép, új és józan világ köszönne ránk és a legtöbb italgyártó lehúzhatná a rolót.
A felelősségteljes ivás mint imázsépítés, kommunikációs szempontból jó taktika, hiszen így – legalább a marketing szintjén – az iparág az alkoholprobléma megoldásának része, és nem okozója. Ahogy egy beszélgetés során az egyik nagy sörgyár igazgatója mondta, pontosan tudják, hogy az elfogyasztott sör mennyiségének kétharmadát, a sörivók egyharmada gurítja le a torkán.
Most egy huszonhétezer fős angol mintán hasonló következtetésre jutottak a kutatók. Eszerint az Egyesült Királyságban értékesített alkoholos italok hetvenhét százalékát a népességnek az a huszonöt százaléka itta meg, amely többet fogyaszt a felelősnek nevezhető mértéknél. Ezek azok, akik, aki heti hat pint – átszámolva cca hét korsó – sörnél vagy egy liter bornál többet isznak.
Ennél is fontosabb azonban, hogy a szeszipar bevételének kétharmada származik az említett huszonöt százalékos csoporttól. A helyzet sokkal rosszabb, ha a nagyivókat nézzük, vagyis azokat a férfiakat, akik három és félszer, és azokat a nőket akik két és félszer isznak többet mint a fent elmített határt. Ebbe a körbe ugyan csak az angol népesség négy százaléka tartozik, ők azonban az összes bevétel ötödét adják.
Ezek után kiszámolták, hogy ha mindenki a felelős határértékre csökkentené a fogyasztását, akkor milyen áron kellene adni az italokat ahhoz, hogy a piac bevétele a jelenlegi szinten maradjon. Durva közelítéssel az lett az eredmény, hogy a sörözőben hetvenöt százalékkal kellene emelni az árakat, a boltokban pedig majdnem a duplájába kerülne egy üveg bor. Vagyis a felelős fogyasztás széleskörű elterjedése azt jelentené, hogy az iparág jelentős részének tönkre kellene mennie.
Persze ettől nem félünk!