„A sör bizonyíték arra, hogy Isten szeret minket, és azt
akarja, hogy boldogok legyünk.”
Ez az egyik legnépszerűbb és legelterjedtebb idézet a sörről. De vajon ki mondta? Mert annyit elöljáróban is elárulhatunk, hogy ezt bölcsességet nem Benjamin Franklin (1706-1790) fogalmazta meg. A kiváló amerikai államférfi – akinek arcképével a száz dollároson rengetegen találkoztak már – rengeteg „bon mot” szülőatyja volt, aki mindennek a tetejében a boroknak sokkal nagyobb barátja volt mint a sörnek.
Abban minden forrás megegyezik, hogy az a szellemesség, hogy „A borban bölcsesség van, a sörben szabadság, a vízben pedig baktériumok” tőle származik. Ennek alapja az volt, hogy Franklin korában az egészséges ivóvíz ritka kincs volt, ezért, aki csak tehetette borral, vagy sörrel oltotta szomját. Egy másik Franklin Benjamin bölcsességgel – „There cannot be good living where there is no good drinking” azaz ahol nem lehet jót inni, ott nem lehet jó élni – azt hiszem maximálisan egyetérthetünk.
A bevezetőben említett neki tulajdonított mondat, miszerint „A sör bizonyíték arra, hogy Isten szeret minket, és azt akarja, hogy boldogok legyünk.” – ,,Beer is living proof that God loves us and wants us to be happy.” – egy levélből vett idézet elferdítése. Körülbelül mint amikor a hír arról szól, hogy osztogatnak, pedig a valóságban fosztogatnak.
Franklin, aki igen kiteredt levelezést folytatott, 1779-ben André Morellet francia enciklopédistának küldött levelében így írt: „Íme, az eső, amely a mennyből leszáll a szőlőültetvényeinkre, és ott bejut a szőlő gyökereibe, borrá változtatva, állandó bizonyítékul arra, hogy Isten szeret, és szeret boldognak látni minket.”
Szóval szó sincs sörről, mint isteni bizonyítékról, hanem szőlőről és borról írt Franklin költőien megfogalmazva. Vagyis csak egy dolog valószínűsíthető, hogy a bevezetőben említett, „A sör bizonyíték arra, hogy Isten szeret minket, és azt akarja, hogy boldogok legyünk.” mondat, nem Benjamin Franklintól származik.
Vagy talán mégis? Mert ugye mint minden legendás gondolatnak, úgy ennek sem a valóság a tárgya, hanem az igazság.