Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Ami a számok mögött van
2011. április 04. írta: Árpa Jankó

Ami a számok mögött van

Olvasom Tony Caviar bejegyzését a csökkenő magyar sörfogyasztásról (folyekonykenyer.blog.hu/2011/03/30/no_a_kisuzemi_sorok_piaci_reszesedese) és végérvényesen elszomorodom. Főleg miután utánanéztem, hogy mit ír erről a sóhivatal, azaz a Magyar Sörgyártók Szövetségének honlapja.

Ez utóbbi tevékenysége immár évek óta kimerül abban, hogy a hazai söróriások – ilyen a világon nincs, hogy egy ország sörfogyasztását gyakorlatilag 95 százalékban három gyártó ellenőrizze – minden potenciális riválisát ellehetetlenítse. Tevékenységüknek köszönhetően lehetetlenültek el az importőrök, a hazai kis sörfőzdék és lett a hazai sörpiac szürke és unalmas!

Nem osztom Tony Caviar lelkesedését, hogy a csökkenő mennyiségből immár közel húszezer hektoliterrel részesül a körülbelül negyven házi sörfőzde. 1991-ben az akkori 10 millió hektoliteres piac 5 százalékát jelentette a mintegy 300 (!) kis üzem! Igaz az import is közelítette az egy millió hektolitert! Azaz a kisüzemek sem napi néhány hordót sör tudtak még annak idején értékesíteni!

Aztán jött a privatizáció és a nagyok – Borsod, Kőbánya és Sopron – tulajdonosainak köszönhetően nem csak a kis üzemek lehetetlenültek el, hanem bezárták a sörgyárat Nagykanizsán, Komáromban, Monoron is, és Martfű léte is csak hajszálon múlik.

A piac egyre hígabb, lassan már csak a gazdaságos sörök piaca mutat némi emelkedést – a fogyasztás 75-80 százalékát ezek a csatorna és a kommersz sörök teszik ki. A helyzet soha nem volt ilyen kétségbeejtő – a csökkenő keresletet nemcsak a lakosság elszegényedése, hanem a hirdetésekkel és megfelelő marketinggel megtámogatott izgalmas különlegességek hiánya is rontja. És a lejtőn nincs megállás, mert a jó sörre szomjazók legnagyobb ellensége – sajnos – a hazai söripar!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://serteperte.blog.hu/api/trackback/id/tr442800417

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

armando_otchoa · http://www.csakajosor.hu 2011.04.04. 23:28:33

na azért nem olyan egyszerű a helyzet!
kellett ám egyes sörgyárak bezárásához soksok idióta döntés is...a sok kis sörfőyde bezárásába pedig ismét sokminden közrejátszott, de igen nagy része volt annak is, hogy boldog-boldogtalan főzött "sört", s amint egyre megbízhatóbb lett a nagyipari lager, a kicsik nem tudtak minőséget felmutatni. Persze változott a jövedéki törvény is, emiatt elkezdtek szórakozni a kicsik, amivel elindítottak egy öngerjesztő folyamatot, ami oda vezetett, hogy a vámosok annyira rászálltak a kis főzdékre, ami már sokaqknál kibírhatatlan volt. Állandó ellenőrzések, állandó sumákolások, és folyamatosan így ment mindaddig, amíg el nem jutottunk oda, hogy kb 30-40 kicsi van manapság. És mindnek fel kellene ismerni: nem szabad versenyezni a nagyokkal. Különleges cuccokkal kell előrukkolni, elég abból, hogy csak egy világos lagert főzünk...
has ez így megy, a nagyipar elnyomja a kicsiket, mint egy darab bolhát

svejku 2011.04.05. 00:22:43

@főzdevadász: Van példa olyan kis főzdére, aki fel tudta venni az árversenyt a 3 naggyal (nem különleges, de iható sörrel,) olyan is van, aki minőséggel próbál versenyezni, sikerrel, de a tuti receptet senki sem tudja. K*rva nehéz a gigantikus sörcégek nyomásával, a vámosok zaklatásaival, és a "tömeg-fogyasztói szokásokkal" szembe menni.

Serkoptató 2011.04.05. 08:07:14

Egyet azért ne felejtsünk el! Minden sörgyár addig megy el a sör lebutításában, ameddig a(z átlag) sörfogyasztók azt megengedik.
Addig, amíg tízból nyolc váárló visszateszi a polcra a 98 forintos "sört", mert meglátta a 97 forintosat, addig ez lesz.
A kialakult helyzetért a sörivók legalább annyira felelősek, mint a sörgyártók.

Ehhez még hozzájön az általános ízléselsekélyesedés. A magyarnak csak a világos, nem markánsan komlózott láger a sör. okan mást nem is hajlandóak még csak megkóstolni sem.
Évekkel ezelőtt az egyik magyarországi sörgyár kísérletképp néhány kocsmában próbálkozott szüretlen sörrel. Nem sok hiányzott hozzá, hogy meglincseljék a csaposokat, mert "romlott sört" próbáltak eladni.
Ez van.

-kk- 2011.04.05. 09:08:39

@Serkoptató: de az átlagfogyasztó nem magától butul le, hanem mert nincs körülötte egy olyan közeg, amiben a kulturált sör választása egy kicsit is számítana.

tehát ezt kell felépíteni :)

Serpocak 2011.04.05. 09:17:00

@Serkoptató: A sörgyárak "kénytelenek" egyre olcsóbb szarokat gyártani, mert a nagy fogyasztók egyben árérzékenyek is! Az ízlés pedig minden tekintetben sekélyesedik, sajnos.

Vajon a bor- és a pálinkafogyasztás is csökken?

Serkoptató 2011.04.05. 09:17:08

@-kk-: No, igen, de ez már a tyúk vagy a tojás esete. Mi volt előbb? Igénytelen sör, vagy igénytelen fogyasztó?

Gérard Duchemin 2011.04.05. 09:17:55

@Serkoptató: "A kialakult helyzetért a sörivók legalább annyira felelősek, mint a sörgyártók."

Felelősebbek, felelősebbek! Szar kell nekik, szart kapnak.

Gérard Duchemin 2011.04.05. 09:18:44

@-kk-: "tehát ezt kell felépíteni :) "

Ez majdnem lehetetlen.

Serkoptató 2011.04.05. 09:19:46

@Serpocak: Igen, ez egy lefelé húzó spirál, sajnos.

A kereskedelemben, vendéglátásban mérhető, vagy a valóságos?

-kk- 2011.04.05. 09:20:52

@Serkoptató: igazából mindegy, a kiút szerintem egyforma: a mindenféle véleményvezérek megismertetése a minőség világával.

Gérard Duchemin 2011.04.05. 09:22:19

@Serkoptató:

Mi volt előbb? Igénytelen sör, vagy igénytelen fogyasztó?

Mind a kettő időtlen idők óta létezik, bár az átkosban volt pár kissé érdekesebb sör, de hát ma is van Soproni Démon, és Dreher bak. Én nem is ok-okozati kapcsolatban fognám meg a kérdést, hanem "felelősség" formájában. Első felelős a fogyasztó, akinek esze ágában sincs jót keresni. Jó a szar is. (Nem szerintem)

Gérard Duchemin 2011.04.05. 09:23:30

@-kk-: Kik azok a véleményvezérek? Amúgy ki más legyen a véleményvezér, mint mi, akik tudjuk mi az a jó sör?

Serkoptató 2011.04.05. 09:26:43

@Gérard Duchemin: el kéne már felejteni ezt a soproni démont! Egy vizes lötty.

Serkoptató 2011.04.05. 09:29:18

@-kk-: sajnos a (vélt) véleményvezéreket a nagy sörgyárak megveszik kilóra.

Lásd pl. az eddigi két "sör nagykövetet".

-kk- 2011.04.05. 09:31:20

@Serkoptató: nem is az ilyen harmatos percemberkékre gondoltam, hanem afféle hétköznapiakra: újságírók, boltosok, kocsmárosok, ilyesmi. Tehát akiknek van szerepük a hétköznapi fogyasztás nem-marketingalapú formálásában.

Gérard Duchemin 2011.04.05. 10:47:58

@Serkoptató: Szégyenlem magam, be kell vallanom valamit. A "Démont" nem a szívemből írtam, magam is utálom. Csak hát ha már nem mérgezőt kell találni a hazai multis kínálatban...

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2011.04.05. 12:03:42

@Serkoptató: "Ehhez még hozzájön az általános ízléselsekélyesedés." A lager sörökben is lehetne remeket alkotni, de sajnos nem egyszer szembesültem azzal a gyártói kijelentéssel, hogy "ilyen a magyar sörízlés" – azaz a magyar sörivó a rizse-kukoricás, lehetőleg savanykás, kissé üres sörökre bukik.
@Gérard Duchemin: Én a megjelenésekor ittam Démont. Tényleg olyan szar?

Gérard Duchemin 2011.04.05. 12:34:46

@Árpa Jankó: Attól függ, mihez képest. Tisztességes cseh, szlovák, vagy német dunkel vagy schwarzbierekhez képest teljesen szar. Soproni, dreher, vagy borsodi kukoricás-savanyú "lagerekhez" képest fejedelmi.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.04.05. 12:43:49

ha nyomozati munkát végzünk, arra a kérdésre kell választ találnunk, hogy kinek az érdeke a minőségromlás/rontás! vagy a helyzet fenntartása. az a gyanúm, Serteperte jó irányba tesz lépéseket, amikor az első bekezdésben a piaci eloszlást állítja pellengérre. ez a felállás tipikusan azt a helyzetet eredményezi (lásd mobilszolgáltatók évek óta tartó néhány tizedszázalékban mérhető küzdelme), hogy senki nem mer lépni, mindenki fél az újdonságtól, mert a megvalósuláshoz 1-pénz kell, 2-a tapasztalatok szerint piacot veszít. és ki fogja ezt elmondani a külföldi fejeseknek?
vajon melyiket könnyebb a helyes irányba terelni? a fogyasztót, vagy a gyártót? ha a fogyasztót ráveszed, hogy igyon igényesebb söröket, hol fog hozzájutni, ha a polcokon ugyanazok a termékek állnak majd?
mondhatnám, hogy fejétől bűzlik a hal. a nagyokat kéne megpuhítani, rávenni, hogy gyártsanak mást IS. de amíg egy csatornát nem találunk az igazi felsővezetéshez, addig ez veszett fejsze nyele.

Ogreface 2011.04.05. 16:24:03

Miért tudnak például a csehek, több remek "tízes" sört is főzni? Szerintem ez nem csak a közízlés miatt van, hiszen sok olyan emberrel beszéltem már, akik nem győztek áradozni a kint tapasztalt, csapolt és üveges "olcsó söröktől", amikhez az itteniek a közelükben sincsenek. Pedig itthon Ők is ezeket a "biherbahereket" veszik...

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.04.05. 20:47:32

ha nagyon szkeptikusan fogjuk föl, akkor divatot kell teremteni. Ennek az útja a fine dining, ami odavonzza a gazdag sznobokat, és téma lesz a sör. Ez volt a bormarketing egyik bejárt útja is, és működött.
Ez után felmutatható vmi, amire már a 3 vízfejű sörgyár is összehív egy vezetői meetinget, és megfontolja, ne csináljanak-e egy próbafőzetet.

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.04.08. 12:56:54

@pif: annyit fűznék ehhez hozzá, hogy a sör inkább tömeg(mennyiségi)termék, mint a bor. csupán a sznobéria megmozgatásával nem érjük el a kívánt hatást. minden réteg számára kell tudni alternatívát nyújtani: az árban érzékenyek számára is.

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.04.08. 16:42:43

@Mantlesorrow: egyetértek, csak ha a 3 nagy érzi, hogy van vmi szelet, amiből szakítani lehet, akkor beindul a gőzgép, és rászabadítják a marketing osztályaikat. Ha más nem lesz belőle, akkor vmi feszt, vagy ne adj isten egy minőségi sörbár, amiről ugye Bp-en pusmorgás is folyik

Mantlesorrow · http://www.sorspecialista.hu 2011.04.09. 10:55:34

@pif: húú, nagyon nehéz lesz ilyenekre pénzt szerezni ezeknél a cégeknél. nem irigylem azokat, akiket esetleg megbíznak a projekttel :) nagy fába vágják a fejszéjüket.

Ogreface 2011.04.09. 12:55:41

Én még egyenlőre nehezen tudom elképzelni azt, hogy például a Dreher Franciaországból hozat öreg konyakos hordókat, hogy a Bakot hónapokig érlelhesse benne, az ínyencek kedvéért. Ebből a pénzből inkább lefőz még pár ezer hekto Rittyenbruttyot, a "hazai közízlést figyelembe véve", ahogyan szokták volt írni...

Ogreface 2011.04.09. 13:25:33

Szerintem legjobban a kocsmákon keresztül lehetne megreformálni a "közízlést", de ehhez / is / sok pénz és vállalkozó szellemű vendéglátósok és serfőzők kellenének. Mondjuk meló után bemegy Kovács úr a "Körbeszarosba", a szokásos két korsó Arany Ászokot legurítani. Erre elé penderül a kocsmáros és azt mondja neki, "Te Kovács, kóstold már meg ezt a sört, ingyen adok egy pohárral. Egy kisebb sörfőzde terméke, balin és alkoholfokban azonos a "kedvenceddel" és árban is olyan, / vagy Isten adja, egy kicsit olcsóbb is / viszont ennek remek, egyedi íze van, nincs benne semmi jó sörbe nem való adalék és valóban hazai termék. Nézd ezt a habot! Fogadjunk, hogy megtartja a tetején az ötforintost! Érzed ezt a finom malátás illatot? Ugye ennek nincs olyan furcsa, kukoricás szaga? Olyan, mintha egy eső utáni, tavaszi virágos réten sétálnál. Kóstold meg, érzed ugye, ahogy a finom érett komló kesernyés zamata, kiegyensúlyozottan keveredik a finom maláta enyhe édességével és a nemes élesztő frissítő zamatával és kitölti az egész szádat? Na ennek aztán nincs savanyú és kellemetlen utóíze, mint a másiknak! Ebből apukám beverhetsz akár tízet is, másnap nem fog szétszakadni a fejed a tőle, azt garantálom. Én is iszok egyet! Neked csapoljam a következőt? Na, lecserélnéd e erre, azt a régi sörnek nehezen nevezhető löttyödet?" Kovácsnak már zsong a feje a sok dumától, a sör is ízlik neki, talán kettővel többet is fogyaszt belőle a szokásosnál. Másnap reggel felkel és tényleg nem zsong a feje, nem olyan a szája íze, mintha az előbb ivott volna meg egy deci ecetet. Bent a melóban elmondja a többieknek, hogy milyen csudát is ivott ő előző este. A fájront után már négy másik kollégával együtt tér be a "Szarosba" pár korsó "hazai csapoltra". Aztán "száll a mese szájról szájra." Nem kell ide milliárdos marketing.
Talán valahogy így...

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.04.11. 14:08:53

@Ogreface: Ebben a sztoriban azért némi utópikus felhangok is csendülnek - kivéve ha mongyuk Düsi lenne a csapos. Róla elképzelem a fentieket...
:o]

Ogreface 2011.04.11. 21:19:19

@pif: Szerintem semmivel sem utópikusabb mint az, hogy tízen-húszon ezerforintos "dining" sörvacsik fogják megváltoztatni a közízlést... :)

pif · http://sorbuvar.blog.hu/ 2011.04.13. 09:12:52

@Ogreface: Nem. A sörvacsik által keltett divathullám...

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2011.04.13. 09:36:20

@Ogreface: Kovács úr a Körbeszarosban is cseh sört iszik, mert a kedvéért tartanak a nyolc hazai "mindegymelyik" mellett...

Nagy baj van a piacot uraló nagy gyárak stratégiájával is, a fogyasztó bukszájával is. Azonban Ogreface rátapintott az egyik leglényegesebb momentumra: a hülye csaposra. Sajnos egyre többen alkalmaznak nőt, aki még annyira sem ért a sörökhöz, mint az átlag csapos. Márpedig a fogyasztó és a gyártó között a csapos az összekötő kapocs, ami gyakran a leggyengébb láncszem.
süti beállítások módosítása