Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Requiem a prágai kocsmákért
2013. március 03. írta: Árpa Jankó

Requiem a prágai kocsmákért

prágai.jpg

Ha nagyon őszinte szeretnék lenni, én már a kilencvenes évek második felében kiábrándultam régi szerelmemből, Prágából. Én azt az omladozó vakolatú, de mégis szép várost szerettem, amely ugyan szürkébe öltözött és nem is tárulkozott ki szívesen a kevés odalátogató turistának. A kíváncsiak mégis sok-sok szépséget fedezhettek fel benne, ha jobban benéztek a külcsín mögé.

Szerettem a Károly-híd korlátjára könyökölve lebámulni a Moldvára, az elhanyagolt házak között felkaptatni a Várba, ellátogatni az Arany-utcácska mesevilágába, vagy az Óvárosi téren elmélázni az állványerdőbe burkolt Tyn-templom nagyságán.

És persze legfőképpen szerettem Prága másod-, harmad- és negyedosztályú kocsmáit, az olcsó söröket, a mamuszban csoszogó, sörrel teli tálcát cipelő pincéreket, a számolócédulánkon szaporodó strigulákat és az idegenekkel a harmadik sörig bizalmatlan törzsvendégeket.

Mindez, lehet, hogy csak nekem hiányzik, de én szomorúan konstatálom, hogy Prága csillogó-villogó turistalátványosság lett – hihetetlen gyorsasággal kicsinosított, felújított házakkal, drágán látogatható műemlékekkel, égbeszökő éttermi árakkal és mindent ellepő, éjjel-nappal hömpölygő, minden talpalatnyi helyet bekebelező turistaáradattal

Jó kiskocsmák, sörözők sora alakult pizzériává, gyorsétteremmé, procc vendéglővé, szuvenír üzletté, szex-shoppá, pénzváltóvá. A sör persze továbbra is nagyszerű volt, de már nyújtózkodni kellett az újabb korsóért, már nem az asztalon jegyezték a fogyasztást és egyre gyakrabban írták hozzá a csapos éveinek számát is a számlához.

Így aztán nem ért meglepetésként, hogy újabban csupasz pincérnők rohangálnak néhány prágai kocsmában, csúfot űzve abból a tradícióból, ahogy Hrabal és kortársai élték kocsmai mindennapjaikat, ami a nyolcvanas években annyira szeretni való volt a város kocsmáiban. A városéban, ahova egyre kevésbé vágyom vissza.

A bejegyzés trackback címe:

https://serteperte.blog.hu/api/trackback/id/tr805114759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2013.03.03. 19:07:28

Én '83-ban jártam először Prágában, akkor még volt:
1) Automat Koruna a Vencel téren
2) U Malvaze
3) U Sv Tomase

De ami a legjobban hiányzik, azok a Károly hídon és az Óvárosi téren üldögélő, beszélgető, a maguk kedvére gitározó, éneklő fiatal társaságok, akik közé csendben oda lehetett ülni.

Paulaner Shop - www.paulanershop.hu · http://www.paulanershop.hu 2013.03.03. 19:53:08

Jómagam is valamikor '82-'83 környékén jártam először Prágában. Igaz, akkor még kiskamaszként, de én is úgy emlékszem rá, mint egy olyan városkára, ahol megállt egy picit az idő. Akkor még nem söröztem nem is engedték.
Később én is voltam olyan igazi sörkiránduláson a haverokkal és mi is rá-rátaláltunk egy két jó helyre, amelyeknek ma már se híre se hamva.
Ez a pucérkodós felszolgálás pedig tényleg gáz, főleg, ha olyan lányok csinálják, mint a fotón látható.

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2013.03.04. 09:04:02

Az, hogy a szar sört pinával próbálják eladni, nem újdonság. Ha már a jó sörnek is ez kell, az elég rosszat jelent. És biztos vagyok benne, hogy ha tényleg a pina adja el, egy idővel a relatív költség is ebbe az irányba csúszik el, és a sör már csak valami huszadrangú részletkérdés lesz.

radametz12 2013.03.04. 11:03:28

Hrabal nem biztos, h szomorkodna emiatt:)

dj.Torrente 2013.03.04. 12:08:26

Ejjj Jankó ne légy ennyire negatív!
Az elmúlt pár évben sikerült kijutnunk tavaszonként Prágába és azért akik keres talál alapon nem egy tradicionális kiskocsmában jártunk és azt a feelinget kaptuk amit a pazar Sörgyári Capriccio jeleneteiben nagyokat nyelve néztünk.Az egekbe szökő árakról meg annyit, hogy átszámolva 1500,-ért a sertéssült és 560,-ért a Vencel téri alkar méretű kolbász minden csak nem drága.A Balaton partján mindezt még hitelre sem tudnám megvenni...És mindketten tudjuk,hogy pl.a Pesti Hrabalban pedig épp csak a száj ízesítésére alkalmas adagot kapunk nem olcsón.Ha tehetném inkább abban a Prágában élnék mint ezen a Pesten.

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2013.03.04. 18:52:11

@dj.Torrente: Ha én is csak az elmúlt néhány évben jutottam volna ki először Prágába akkor valószínűleg nem lenne semmi bajom és én is ott szeretnék élni. De mivel máshogy alakult, ez a Prága már nem az én városom. Akkor sem az, ha a sertéssült csak 1500.
Élni pedig inkább itt, amíg ha már a két város között kell választani!

Serkoptató 2013.03.04. 19:45:47

basszki...! Csak azért kezdem így, mert közismerten jó neveltetésem volt.
Ha egész Budapesten annyi jó kocsma lenne, mint Holešovicében, Žižkovban, Smíchovban vagy akár Nusléban külön-külön, nagyon jó lenne!

Tény: a pizzériává, pénzváltóvá stb. alakulások ellenére több kocsma van Prágában (közötte 15 sörfőzde-söröző), mint 1978-ban, amikor először söröztem ott.

Akkor az egész városban jó, ha 20-féle sört lehetett kapni (a területi ellátás miatt), ma kb. 300-350-féle cseh sört lehet felszippantani.

Igaz, vannak drága, lehúzós helyek is, de hol nincsenek? De százával vannak a jó, közöttük rengeteg olcsó hely is.

Mit sirassak? Az omló vakolatot, a cigarettával kiégetett terítőt?

Rekviemet inkább a budapesti kocsmákért kellene mondani, mert azokban vagy olcsó a sör és szar, miközben körülötted félhalottak delírálnak, vagy a sör jó, az ár is jó, csak egy decivel kevesebbet kapsz a korsóba, vagy drága a sör és szar is, de a dizájn csilivili.

Ezerszer inkább Prága!

Ogreface 2013.03.05. 16:57:04

Én harminc éve is megtaláltam azt, amiért Prágába mentem, utána is mindig, például tavaly is. Szerintem az idén sem fogok csalódni...

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2013.03.07. 11:42:16

Kedves Barátaim!
Csak nem fogunk összeveszni azon, hogy kinek mit jelent Prága! Hogy csak sörözni ugrik ki, vagy az életét is el tudja ott képzelni én továbbra is maradok a megfogalmazott véleményemnél: ez a város már nem érdekel.
Maradok itt és ha egyszer továbbállok biztos nem Prága felé veszem az irányt.Kinek a pap, kinek a papné... Ha valakinek mindkettő: egészségére, ha egyik sem azt is tiszteletbe tartom.
Pusszantás mindannyitoknak!

Ogreface 2013.03.08. 12:44:08

@Árpa Jankó: Ó, nincs itt semmi veszekedés. Mindenki elmondta, hogy neki mi a véleménye Prágáról, oszt jó napot. Kinek a Csapó, kinek az Ökör, nem vagyunk egyformák.
süti beállítások módosítása